Czy warto korzystać z mediów społecznościowych w biznesie?


Dotarcie do klienta - wyzwanie dla nowych firm

Podstawowym wyzwaniem dla przedsiębiorcy jest dotarcie do klienta. To proste i oczywiste stwierdzenie w praktyce zmienia się w potężne i złożone zadanie.

Pozyskanie klientów stanowi duży problem szczególnie dla nowych firm, których marka i produkty nie są znane szerszej grupie odbiorców.

Nawet w przypadku dotarcia z ofertą do osób potencjalnie zainteresowanych produktem, trudno jest zdobyć ich zaufanie bez tzw. „dowodów społecznych” - portfolio dotychczasowych osiągnięć czy referencji.

Drogę do klienta znacznie przyśpiesza aktywna obecność w internecie – aktualnie z dostępu do sieci korzysta prawie połowa ludzi na świecie!

Czy opłaca się promocja biznesu w mediach społecznościowych?

Odpowiedź zależy od branży, konkretnej oferty oraz grupy docelowej. Z pewnością warto przyjrzeć się tej opcji, z uwagi na specyficzne właściwości portali społecznościowych:

  • integrację społeczności klientów,
  • zaangażowanie klientów (fanów) w promocję firmy

Klienci zadowoleni z usług firmy i zainteresowani jej przekazem spontanicznie dzielą się z innymi swoimi opiniami. W ten sposób rośnie grupa osób, która zetknęła się z nazwą i ofertą firmy.

Co więcej, uzyskanie informacji o firmie od znajomych, automatycznie ją uwiarygadnia. Znacznie zwiększa to szansę pozytywnej reakcji na ewentualną reklamę firmy w przyszłości.

Innym typowym zachowaniem użytkowników mediów społecznościowych jest zbieranie opinii wśród znajomych przed planowanym zakupem. Czasem jest to bezpośrednie zapytanie o polecanego sprzedawcę lub usługodawcę. Ale często polega na podświadomym „wychwytaniu” interesujących treści udostępnianych przez znajomych.

W ten sposób publikowanie interesujących i angażujących treści na profilu społecznościowym firmy nie tylko buduje społeczność „promotorów”, ale pozwala zaprezentować się osobom planującym zakup konkretnego produktu.

Jaki portal społecznościowy wybrać?

O powodzeniu lub fiasku działań marketingowych może zadecydować wybór konkretnego portalu społecznościowego. Wśród popularnych serwisów można wymienić Facebook, Twitter, Pinterest, Linkendin, Goldenline, społeczność Google czy Youtube.

Kryteria wyboru odpowiedniego medium wydają się oczywiste: firma powinna być obecna tam, gdzie przebywa typowy klient. Jednak w praktyce decyzja wymaga głębszej analizy, a często etapu doświadczeń i obecności w różnych mediach.

Klienci spędzający czas w danym serwisie, niekoniecznie szukają tam opinii na temat produktów czy firm z danej branży.

Przykładowo, użytkownicy Facebooka chętnie dzielą się opiniami na temat usług turystycznych, produktów spożywczych czy samochodów, ale już znacznie rzadziej spodziewają się znaleźć wpisy na temat specjalistycznych rozwiązań przemysłowych.

Ważna jest też forma przekazu typowa dla poszczególnych mediów społecznościowych – teksty, zdjęcia, materiały wideo, prezentacje czy nagrania.

Jeśli klienci firmy oczekują trwającego dłużej niż kilka minut szczegółowego instruktażu wideo, lepiej będzie skorzystać z kanału Youtube niż Facebooka, gdzie najlepiej przyjmowane są krótkie i zabawne filmiki. Z kolei do publikacji częstych i krótkich informacji najlepiej nadaje się Twitter.

W beczce miodu łyżka dziegciu

Czy media społecznościowe są tanim i łatwym sposobem zdobywania klientów oraz zmieniania ich w fanów firmy? Otóż niekoniecznie.

Efektywna biznesowo obecność w mediach społecznościowych wymaga rzetelnej analizy potrzeb i gustów klientów, opracowania i rozwijania strategii komunikacji marketingowej i wykorzystywaniu informacji zwrotnych w kampaniach reklamowych.

Nie wszystkie media społecznościowe udostępniają dogodne narzędzia do działań komercyjnych. W obszarze płatnej reklamy najbardziej zaawansowane są Google oraz Facebook.

Prowadzenie popularnych profili (skłaniających do komentowania, udostępniania i polecania) jest sporym przedsięwzięciem. Niezbędne warunki powodzenia to:

  • opracowanie i przestrzeganie strategii wizerunkowej,
  • pozyskiwania informacji interesujących dla społeczności,
  • tworzenie atrakcyjnych i angażujących treści,
  • przygotowania materiałów multimedialnych
  • bieżące reagowanie na aktywność fanów.

Szacuje się, że prowadzenie atrakcyjnego, czyli skutecznego profilu w serwisie społecznościowym to praca na cały etat.

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij