Czy warto mieć stronę firmową (fanpage) na Facebooku?


Kilka liczb

Posiadanie strony firmowej na Facebooku warto rozważyć chociażby z powodu jego zasięgu: 35% spośród 13 milionów polskich użytkowników medium społecznościowych ma konta na tym serwisie (dane z 2015 roku opublikowane przez serwis „We are social”). Daje to społeczność liczącą około 4,5 miliona osób.

Zalety

Dla nowych, niewielkich firm obecność na portalu społecznościowym daje szansę zaprezentowania się licznej grupie klientów. Właśnie w tej grupie przedsiębiorców prowadzenie strony firmowej na Facebooku może dać największe korzyści marketingowe.

Publikowanie interesujących i angażujących treści buduje społeczność wokół firmy lub marki. Komentarze i udostępnienia wpisów (w nomenklaturze Facebooka: „postów”) znacząco zwiększają zasięg promocji.

Dla początkujących przedsiębiorców istotną korzyścią jest uwiarygodnienie firmy przez fanów, dzielących się treściami fanpage ze swoimi znajomymi. W ten sposób stopniowo można zbudować pozycję eksperta w branży i zwiększyć szanse na pozytywne przyjęcie ewentualnych kampanii reklamowych.

Ograniczenia

Spośród wielomilionowej rzeszy użytkowników Facebooka tylko część może odpowiadać profilowi klienta danej firmy. I tu zaczyna się pierwsza weryfikacja użyteczności strony firmowej na portalu społecznościowym: do jak licznej grupy docelowej skierowana jest oferta firmy?

Obecność na Facebooku firmy sprzedającej specjalistyczne produkty dla bardzo wąskiej grupy nabywców albo oferującej usługi wyłącznie dla przemysłu raczej mija się z celem.

Budowa aktywnej społeczności fanpage jest długotrwałym i pracochłonnym zadaniem. Zdobycie liczącej się biznesowo popularności, wymaga dużego zaangażowania w systematyczne publikowanie atrakcyjnych dla fanów treści oraz bieżącą interakcję (odpowiedzi na pytania i komentarze).

Warunkiem sukcesu, jest posiadanie wizji i strategii komunikacji z potencjalnymi klientami, aby publikowane treści tworzyły spójny wizerunek firmy. Nieaktualna, nieciekawa i posiadająca znikomą ilość polubień strona będzie raczej odstraszała przypadkowych gości niż budowała pozytywny wizerunek firmy.

Atrakcyjny i skuteczny fanpage wymaga czasu, zasobu i środków. Zlecenie prowadzenia profilu firmy zewnętrznym wykonawcom może być dobrym rozwiązaniem, ale trzeba się liczyć z ponoszeniem stałych kosztów usługi.

Obecność firmy w sieci wyłącznie w oparciu o Facebooka wiąże się z potencjalnym ryzykiem utraty kontaku z klientami, np. w przypadku działań uznanych przez administratorów za niezgodne z regulaminem serwisu).

W przypadku firm dysponujących własną platformą kontaktu z klientami i sympatykami (np. forum tematyczne), angażowanie się w aktywność na kolejnej platformie może nie mieć uzasadnienia biznesowego.

Czy warto prowadzić działalność na Facebooku?

TAK, jeśli firma:

  • oferuje produkty odpowiadające potrzebom szerokich grup użytkowników Facebooka;
  • posiada strategię i środki na aktywne prowadzenie fanpage;
  • planuje kampanie reklamowe na Facebooku skierowane do konkretnej grupy odbiorców i posiada budżet na płatną reklamę;
  • zamierza szybko zaistnieć w sieci, np. sprawdzić zapotrzebowanie na oferowane produkty zanim zainwestuje w portal internetowy.

NIE, jeśli firma:

  • ma ofertę spoza obszaru zainteresowań użytkowników Facebooka;
  • posiada własną popularną platformę kontaktu z klientami, np. forum;
  • nie ma pomysłu, zasobów i budżetu na aktywne prowadzenie fanpage;
  • nie planuje kampanii reklamowych na Facebooku;
  • klienci firmy nie są użytkownikami internetu, w tym mediów społecznościowych.

Podsumowanie

Strona firmowa na Facebooku może być bardzo przydatna w początkowej fazie zdobywania klientów i długofalowej strategii marketingowej opartej na budowaniu relacji z klientami. Często sprawdza się również jako szybki sieciowy startup.

Niezależnie od marketingowych zalet strony na portalu społecznościowym, należy pamiętać, że stabilną platformę prowadzenia działalności biznesowej w internecie zapewnia własna domena i strona firmy.

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij