Jak wydać ebooka?
Jeśli jesteś autorem ebooka i uważasz, że jego lektura będzie pożyteczna (lub przyjemna) dla szerszej grupy czytelników, nie powinieneś odkładać działań zmierzających do jego publikacji.
Istnieją dwa podstawowe sposoby wydania książki (również elektronicznej) - współpraca z profesjonalnym wydawnictwem lub self-publishing. Każda z tych dróg ma swoje mocne i słabe strony.
Przed podjęciem decyzji o zwróceniu się do wydawcy lub samodzielnym wydaniu ebooka, trzeba spojrzeć na listę podstawowych czynności, które zmienią napisany tekst w pełni wartościową książkę:
- „Odmrożenie książki” – przeczytanie gotowej książki po kilku tygodniach, naniesienie ewentualnych poprawek.
- Korekta autorska tekstu po uwagach zaprzyjaźnionych czytelników, na przykład:
- reprezentanta grupy, do której adresowana jest książka;
- osoby z wykształceniem humanistycznym (lub doświadczeniem zawodowym związanym z pisaniem tekstów);
- czytelnika pozycji o zbliżonej tematyce lub formie (lub po prostu osoby czytającej wiele książek)
- Zewnętrzna korekta merytoryczna i językowa (stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna) – ten etap zdecydowanie wymaga spojrzenia z zewnątrz co najmniej dwóch osób mających odpowiednie kompetencje językowe.
- Skład tekstu – nadanie jednolitego formatowania, pozbycie się defektów edycyjnych (np. pojedynczych znaków na końcu wiersza), numeracja stron, spis treści, przypisy itp.
- Opracowanie graficzne – co najmniej okładka.
- Konwersja do formatów elektronicznych (zazwyczaj warto przygotować PDF, EPUB, MOBI).
Jeśli jesteś w stanie osobiście wykonać część czynności z listy oraz samodzielnie znaleźć kompetentnych wykonawców pozostałych zadań – warto rozważyć opcję self-publishingu.
Autor wydający książkę zazwyczaj pragnie mieć czytelników. Prawdopodobnie nie jesteś wyjątkiem ☺
Wartościowa treść i profesjonalny skład zazwyczaj nie wystarczą, by ebook miał szansę na popularność. Jako self-publisher będziesz musiał zapewnić swojej książce promocję i kanały dystrybucji.
Na rynku działa wielu dystrybutorów współpracujących z dużymi księgarniami internetowymi i ich usługi są stosunkowo łatwo dostępne.
Prowizja dystrybutora wynosi w granicach 50% ceny brutto każdego sprzedanego egzemplarza. Często oferowane są także odpłatne usługi związane z przygotowaniem finalnej wersji ebooka (np. korekta, projekt okładki, konwersja do popularnych formatów cyfrowych).
Dostępność ebooka w internecie to dopiero początek długiej drogi do czytelników. Trzeba ich jeszcze poinformować o nowej pozycji oraz jej zaletach. Promocję książki można prowadzić na forach czytelniczych i branżowych, w mediach społecznościowych, za pomocą e-mailingu i wszędzie tam, gdzie bywają docelowi odbiorcy książki.
Jeśli nie chcesz zajmować się niczym więcej poza pisaniem, skontaktuj się z wydawnictwem świadczącym kompleksowe usługi.
☛ Self-publishing
- Dodatkowe czynności:
- zarejestrowanie się jako wydawca w systemie Biblioteki Narodowej w celu uzyskania numerów ISBN (jest przewidziana taka możliwość dla osób indywidualnych);
- rejestracja na platformie dystrybucyjnej, akceptacja regulaminu i umieszczenie w serwisie gotowego ebooka wraz z wymaganymi podstawowymi informacjami.
- Zalety:
- całkowita kontrola nad ostateczną postacią ebooka;
- prawie natychmiastowa publikacja (dostępność ebooka w księgarniach internetowych współpracujących z wybraną platformą dystrybucyjną);
- zabezpieczenie cyfrowe ebooków na ogół oferowane przez platformę dystrybucyjną;
- relatywnie wysoki udział w zyskach ze sprzedaży (w granicach 50% ceny ebooka minus podatek);
- rozliczenie autora z Urzędem Skarbowym realizowane przez platformę dystrybucyjną (dotyczy autorów nie prowadzących działalności wydawniczej).
- Wyzwania:
- niewielkie zaangażowanie w promocję dystrybutora i księgarń internetowych;
- aktywna promocja ebooka przez autora;
- ponoszene kosztów działań promocyjnych;
☛ Profesjonalne wydawnictwo
- Dodatkowe czynności:
- poszukiwanie wydawcy (np. kontakt mailowy z załączonym fragmentem ebooka – najlepiej ok 20 stron w formacie PDF).
- Zalety:
- redakcja, korekta, skład, opracowanie graficzne, projekt okładki, przygotowanie formatów cyfrowych, zabezpieczenia cyfrowe – zapewniane przez wydawnictwo;
- dystrybucja organizowana przez wydawnictwo;
- udział wydawnictwa w promocji ebooka;
- większy prestiż ebooka posiadającego znanego wydawcę (chociaż staranny self-publisher może sporo zyskać w opinii czytelników).
- Wyzwania:
- zależność od opinii recenzenta oceniającego przesłany fragment ebooka;
- ryzyko długiego poszukiwania wydawcy;
- mniejszy wpływ na ostateczną postać ebooka;
- niewielki procentowy udział zysku autora w cenie sprzedaży ebooka (ale przy dobrej promocji, może to być korzystniejsze niż w opcji self-publishingu i samodzielnych działań marketingowych);
- związanie warunkami licencji na wyłączność.
autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl
Udostępnij